Enarmsarmhävning i rem

Testade en ny liten styrkeövning i atletklubben igår. Ett alternativ till vanliga armhävningar eller bänkpress. Måste säga att jag gillade övningen.

Spana in videon så ser ni hur övningen går till. Jag fick stötta en del med armen som inte är i remmen. Vore lite läckert om man kunde lära sig enarmsarmhävning utan stöd.

Några fördelar
– Man kan köra övningen hemma
– Relativt tung övning
– Kräver inga vikter eller komplicerad utrutning
– Man måste stabilisera axeln
– Man aktiverar core-muskulaturen

Bunkerpass innan fredagsmys

Snodde ihop denna rulle efter gårdagens pass i garaget. Väldigt mycket enklare nu än när jag skaffade min första GoPro för ett par år sedan.

Passet
– 10 min uppvärmning
– 2×2 min uppvärmningsintervaller @12,5km/h
– 2x3min
– 3x2min
– 4x1min
– 5x45s/15s
– Intervallserien låg på 13,4-14km/h
– 10 min nedvarvning
– 25 min styrka

Glidkudden räddar ryggen

Hur många gånger har man inte kommit fram efter en dags turpaddlande och svurit tyst över hur tung kajaken är att få upp på land, utan repor och skador?! Trött i kroppen är det lätt att man lyfter krokigt och snett och gör illa sig. En glidkudde räddar ryggen!

När jag var hos Magnus på Kajakspecialisten, för att hämta min VKV Elite, så talade sig Magnus varm för glidkudden. Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk. Men jag lät mig övertalas. Köpte med mig en glidkudde hem.

Magnus sa att ha brukade ha glidkudden på akterdäck och när han kom fram så kastade han den i land och sen klev har ur, la glidkudden till rätta och drog upp kajaken. Jag har testat detta och det funkar väldigt väldigt bra. Ångrar inte att jag skaffade glidkudden. Ryggen mår gott och kajaken mår gott. Toppen!

Dåligt med glamour i bunkern

…det är bara att erkänna! I bunkergaraget finns ingen glamour. Ordet är inte uppfunnet i den miljön än. Där ute finns bara svett, arbete och elände.

Körde ett klassiskt ”tänk inte känn inte” pass idag. Klev bara i träningskläderna, reflekterade inte så mycket över var kroppen och knoppen sa. Sket i uppvärmningen. Matade av 10km i ett stadigt tempo. Svttades som en gris. Höll på att koka över. Gött! Mosig i slutet med inte färdig.

Tid på 10km i tempo tydligt under mjölksyratröskeln: 48:15

Träning vecka 47

Sista veckorna har det gått tungt med tränandet. Motiovation på låg nivå kombinerat med mycket resande, inget bra recept. Har ändå försökt hinna få in mycket rörelse i vardagen då jag vet att jag mår bra av det.

Måndag: 45min styrketräning. 35min lugn löpning.
Tisdag: 40min lugn paddelmaskin.
Onsdag: 50min paddelmaskin varav 20 i riktigt hårt tempo.
Fredag: 110min lugn skate.
Lördag: 120min stakning. 60 min i långloppsfart och 60 min njutning.
Söndag: 100min lugn skate.

Årets träningsvolym står just idag på 423 timmar.

Tröttmössa i måndags morse i bunkern på jobbet.

24 timmar paddling

Måste bara göra reklam för M24KC. Kanske inte världens största arrangemang, men jag gillar att det finns utrymme för grejer som inte är helt ”mainstream”.

24 timmars paddling – Hur långt klarar du paddla under ett dygn? Alla är välkomna oavsett hur inbiten man är; vill du uppnå ditt eget rekord, det längsta du paddlat på en dag eller är du efter fjolårets rekord. Vi ser fram emot att träffas till gemensam start vid vårt klubbhus i Slottsparken för 24 timmars paddling 09:00 – 09:00 i Malmö kanal.

Information om loppet och hur du anmäler dig finns på tävlingens hemsida.

Mid Sweden 365

Så här i tider mellan höst och riktig vinter är det trevligt om man kan hitta på något nytt i träningsväg. Nått som piggar upp sinnena lite. Idag testade jag den nya skidtunneln i Gällö, mellan Sundsvall och Östersund.

Tunneln ligger bara 100 minuters resa från Sundsvall så man kan lätt kvista upp dit och åka två skidpass under sommaren, eller som nu innan natursnön kommit.

Tunneln är byggd i en gammal hemlig försvarsanläggning i granitberget. Först 2012 hävdes hemligstämpeln. Men nu är det som sagt en skidtunnel som förlänger snösäsongen avsevärt.

Nedan en video från invigningen i september.

Mid Sweden 265 hemsida >>

Bästa efterrätten

Hade en ganska lång arbetsdag idag. Checkade in strax före 0600 och jobbade till strax före 1600 utan lunchrast. Skapligt mör då jag kom hem. Vände i dörren och for ut och körde gymnastikträning med sonen. Sen middag.

Ville köra nått eget pass oxå. Det fick bli 10km på paddelmaskinen. Progressivt tempo genom milen. Landade på 50-min slätt utan att vara sliten. Första 5km gick rätt stillsamt.

Det bästa vara att komma in i huset igen och känna doften av nybakade kanelbullar. Dottern hade varit i farten i köket. Fick bli varm nybakad kanelbulle med kall mjölk som återhämtningsfika. Sämre kan det vara :-)

Morgonstund har guld i mun?

Började dagen med ett kort pass på paddelmaskinen. Ville verkligen hinna röra mig lite idag. Hade en hel dag jobb framför mig och sedan en resa till Stockholm.

Att hitta lösningar som gör att jag hinner röra mig lite, åtminstone, känns viktigt. Blir på bättre humör av det och mår bättre.

Under en herrans massa år har jag haft som bas att träna efter 20:00. Nu funderar jag på om det börjar bli dags att börja träna före 08:00. Vaknar så tidigt att det borde funka. Får se hur det blir.

Dagens pass blev bara 40 minuter. Bättre än inget! 40 minuter på paddelmaskinen: 4x9min @140W r:1 minut.

Paddelmaskinpass 9:e november

Det är så grymt bra att ha en paddelmaskin i garaget. Har man ont om tid går det ändå ofta att klämma in nått kort och effektivt.

Hela dagen igår gick ”på schema”. Jobb från tidig morgon till eftermiddag. Hem. Sickla åtta par skidor, märka sex par skidor för slipning och sist grundfäste på två par skidor. Iväg och hålla träningspass för dotterns skidgrupp. Hem. Tid för egen träning till slut.

Pass i sammanfattning
– 10 min uppvärmning
– 15x60s/60s @190-210W
– 5 min nedvarvning